dinsdag 21 mei 2013

De grote aanrader : 'SchEef' van Marlies Allewijn



Eef is 14 jaar oud en haar grote passie is dansen. Wanneer ze met haar ouders en haar broertje verhuist naar een nieuwe stad kan ze eindelijk gaan dansen bij DUYD (Dance Until You Drop). Natuurlijk verhuizen = nieuwe school = nieuwe vrienden. Gelukkig verloopt dit goed. Ze leert twee hele toffe meisjes kennen : Loes en Femke. En natuurlijk zoals in elk boek schuilt hier ook een beetje romantiek. Zo wordt ze verliefd op Tim en gelukkig is het wederzijds. Maar opeens krijgt ze allemaal 'vage pijntjes'. Na lang onderzoek ontdekt ze dat het reuma is. Haar wereld stort in en als dat nog niet erg genoeg is, maakt Tim het ook nog eens uit met haar doordat hij wat moeite heeft met reuma. Op een dag leert ze Dilep kennen. Hij vraagt aan haar of ze samen met hem willen mee dansen in de show van DUYD. Eerst twijfelt Eef doordat ze tenslotte reuma heeft, maar ze besluit dan toch om de uitdaging aan te nemen. Zal Eef nog kunnen dansen met reuma of zal ze toch haar grote passie moeten opgeven? Zal ze de show tot een goed einde kunnen brengen?


Hetgeen dat mij aan het boek aansprak was de voorflap. Daardoor besloot ik om de achterflap maar eens te lezen. Het ging over reuma... Dat is nu niet precies het boek dat ik zou uitkiezen om te lezen en in mijn gedachten had , maar ik besloot toch om het te lezen. Gelukkig las ik het graag. Ik vind dat de pijn die je ervaart bij het reuma-hebben zeer goed omschreven wordt en dat komt doordat Marlies Allewijn zelf jeugdreuma kreeg op haar twaalfde. Ze omschrijft dus de precieze pijn die je hebt bij Eefs soort reuma en welke (kots)pillen ze allemaal moet innemen. Zo kon ik me ook precies inbeelden hoe het moet zijn om reuma te hebben. Het enige minpuntje dat ik kan geven is dat er veel moeilijke woorden gebruikt werden in verband met reuma, maar toen ik het boek uitgelezen had zag ik dat er op de laatste pagina's een 
'reuma-woordenlijst' met daarin alle woorden die ik niet begreep. Dus : geen negatieve punten meer.

Het is echt een prachtig boek om in één ruk uit te lezen. Kortom : een echte aanrader ! Het moet echt een zeer grote verandering zijn om in je leven plotseling reuma te hebben. Het boek is ook niet zo dik dus niemand kan een excuus hebben om het boek niet te lezen !

Chlöe Coussement     2LaC





Geen opmerkingen:

Een reactie posten